A Dorian Gray arcképe első magyar kiadása van a kezemben. Schöpflin Aladár fordítása, akinek a munkái közül bármit elolvasok. Lenyűgöző extra dimenziót ad az olvasásélményhez. Oscar Wilde és Schöpflin Aladár jelenléte egy könyvben garancia a csodára.
A könyv előszava igazi meglepetés, amit a későbbi Kosztolányi fordításban nem találok (az sem mai darab). A mondatok ismerősek, töredékekben számos helyről visszaköszönnek.
DORIAN GRAY ARCZKÉPE / ELŐSZÓ
A művész szép dolgok teremtője.
Kinyilatkoztatni a művészetet és elrejteni a művészt a művészet czélja.
A kritikus az, a ki le tudja fordítani más modorba vagy új anyagba a szép dolgokról való benyomását.
A legmagasabb és legalantasabb formája a kritikának az önéletrajz-írás egy módja.
Azok, a kik csunya értelmét találják szép dolgoknak, romlottak a nélkül, hogy elbájolók volnának. Ez pedig hiba.
Azok, a kik szép értelmét találják szép dolgoknak, azok a kultiváltak. Ezek számára van remény.
Ők a kiválasztottak, a kiknek a szép dolgok csak a Szépséget jelentik.
Erkölcsös vagy erkölcstelen könyv nincs. A könyv jól van megírva, vagy rosszul van megírva. Ennyi az egész.
A tizenkilenczedik század ellenszenve a realizmus ellen Caliban dühe, mikor meglátja saját arczát a tükörben.
A tizenkilenczedik század ellenszenve a romantika ellen Caliban dühe, mikor nem látja saját arczát a tükörben.
Az ember erkölcsi élete egy része a művész anyagának, de a művészet erkölcsisége egy tökéletlen eszköz tökéletes használatában áll.
Egy művész sem akar valamit bebizonyítani. Még igaz dolgok is bizonyíthatók.
Egy művésznek sincsenek ethikai rokonszenvei. Az ethikai rokonszenv a művészben megbocsáthatatlan modorossága a stílusnak.
Művész sohasem beteges. A művész ki tud fejezni mindent.
Gondolat és nyelv a művész számára művészetnek az eszköze.
Bűn és erény a művész számára művészetnek az anyaga.
A forma szempontjából minden művészet typusa a zenész művészete. Az érzés szempontjából a szinész mestersége a typus.
Minden művészet egyszerre fölület és symbolum.
Azok, a kik a fölület alá hatolnak, a maguk veszedelmére teszik.
Azok, a kik megfejtik a symbolumot, a maguk veszedelmére teszik.
A néző, nem pedig az élet az, a mit a művészet igazában tükröz.
Vélemény-különbség valamely művészi munka körül, arra vall, hogy a munka új, complex és életrevaló.
Ha a kritikusok vitáznak, a művész nyugodt a maga dolga felől.
Megbocsáthatjuk valakinek, hogy hasznos dolgot csinál, mindaddig, a míg nem csodálja, a mit csinál. Az egyedüli mentség, ha valaki haszon nélkül való dolgot csinál, az, hogy mérhetetlenül csodálja, a mit csinál.
Minden művészet haszon nélkül való.
Wilde Oszkár
A könyv előszava igazi meglepetés, amit a későbbi Kosztolányi fordításban nem találok (az sem mai darab). A mondatok ismerősek, töredékekben számos helyről visszaköszönnek.
DORIAN GRAY ARCZKÉPE / ELŐSZÓ
A művész szép dolgok teremtője.
Kinyilatkoztatni a művészetet és elrejteni a művészt a művészet czélja.
A kritikus az, a ki le tudja fordítani más modorba vagy új anyagba a szép dolgokról való benyomását.
A legmagasabb és legalantasabb formája a kritikának az önéletrajz-írás egy módja.
Azok, a kik csunya értelmét találják szép dolgoknak, romlottak a nélkül, hogy elbájolók volnának. Ez pedig hiba.
Azok, a kik szép értelmét találják szép dolgoknak, azok a kultiváltak. Ezek számára van remény.
Ők a kiválasztottak, a kiknek a szép dolgok csak a Szépséget jelentik.
Erkölcsös vagy erkölcstelen könyv nincs. A könyv jól van megírva, vagy rosszul van megírva. Ennyi az egész.
A tizenkilenczedik század ellenszenve a realizmus ellen Caliban dühe, mikor meglátja saját arczát a tükörben.
A tizenkilenczedik század ellenszenve a romantika ellen Caliban dühe, mikor nem látja saját arczát a tükörben.
Az ember erkölcsi élete egy része a művész anyagának, de a művészet erkölcsisége egy tökéletlen eszköz tökéletes használatában áll.
Egy művész sem akar valamit bebizonyítani. Még igaz dolgok is bizonyíthatók.
Egy művésznek sincsenek ethikai rokonszenvei. Az ethikai rokonszenv a művészben megbocsáthatatlan modorossága a stílusnak.
Művész sohasem beteges. A művész ki tud fejezni mindent.
Gondolat és nyelv a művész számára művészetnek az eszköze.
Bűn és erény a művész számára művészetnek az anyaga.
A forma szempontjából minden művészet typusa a zenész művészete. Az érzés szempontjából a szinész mestersége a typus.
Minden művészet egyszerre fölület és symbolum.
Azok, a kik a fölület alá hatolnak, a maguk veszedelmére teszik.
Azok, a kik megfejtik a symbolumot, a maguk veszedelmére teszik.
A néző, nem pedig az élet az, a mit a művészet igazában tükröz.
Vélemény-különbség valamely művészi munka körül, arra vall, hogy a munka új, complex és életrevaló.
Ha a kritikusok vitáznak, a művész nyugodt a maga dolga felől.
Megbocsáthatjuk valakinek, hogy hasznos dolgot csinál, mindaddig, a míg nem csodálja, a mit csinál. Az egyedüli mentség, ha valaki haszon nélkül való dolgot csinál, az, hogy mérhetetlenül csodálja, a mit csinál.
Minden művészet haszon nélkül való.
Wilde Oszkár