Ugrás a fő tartalomra

Az öt tibeti jógagyakorlat

jóga
Az öt (valójában hét) tibeti jógagyakorlatot Peter Kelder: A fiatalság forrása (I-II.) című könyve által ismerte meg a világ 1939-ben.
A könyv legújabb kiadása már dvd melléklettel jelent meg, ám e nélkül is jól értelmezhető a rítusok leírása. A tartalom jelentős részét történetek teszik ki, érdekfeszítő és hasznos olvasmány.

Az első rítus:


öt tibeti jógagyakorlat

Az első rítus nagyon egyszerű. Mozdulatait a gyerekek is gyakran végzik játék közben. Célja az energiaáramlás felgyorsítása. Amit tennünk kell, csupán annyi, hogy felállunk és kinyújtott két karunkat oldalt vállmagasságig emeljük. Ezután kezdjünk el saját tengelyünk körül forogni egészen addig, amíg enyhén el nem szédülünk. Nagyon fontos, hogy a forgást balról jobbra végezzük. (Ha egy órát számlapjával felfelé a földre helyezünk, akkor a mutatók járásával megegyező irányban)
Felnőtt emberek kezdetben nem képesek hatnál több alkalommal körbeforogni anélkül, hogy nagyon el ne szédülnének. Kezdőnek nem is szabad többel próbálkoznia. Ha úgy érezzük, hogy a szédülés megszüntetésére legjobb lenne leülnünk vagy lefeküdnünk, mindenképpen tegyük meg. Idővel egyre több forgásra leszünk képesek.

A második rítus:


öt tibeti jógagyakorlat

A következő rítus az eddiginél erőteljesebb működésre ösztönzi a hét energiacentrumot. Feküdjünk le hanyatt a földre, vastag szőnyegre, vagy nem túl kemény talajra. Két karunkat helyezzük kinyújtva szorosan magunk mellé, tenyerünk nézzen lefelé, az ujjainkat zárjuk össze. Emeljük fel a fejünket annyira, hogy állunk szinte fúródjon bele mellkasunkba, ugyanakkor kinyújtott lábainkat is emeljük fel úgy, hogy merőlegesek legyenek a talajra. Ha tudjuk, emeljük lábainkat még tovább a fejünk irányába, de térdünket továbbra se hajlítsuk be.
Azután fejünket és lábunkat egyidejűleg lassan engedjük vissza a talajra. Lazítsuk el izmainkat, majd ismételjük meg a rítust.
A gyakorlatok során vegyünk fel egy állandó légzési ritmust: lélegezzünk be, amikor a fejünket és lábainkat felemeljük, és ki, amikor visszaengedjük őket a talajra. Az ismétlések közti szünetben a lazítás alatt se zökkenjünk ki ebből a ritmusból. Minél mélyebben lélegzünk, annál jobb.

A harmadik rítus:


öt tibeti jógagyakorlat

A harmadik rítust közvetlenül a második után kell csinálni.
Térdeljünk le a földre, a felsőtestünk maradjon egyenes, két karunk a törzs mellett, kezünk a combunkon. Most hajtsuk fejünket előre úgy, hogy állunk szinte a mellkasunkba fúródjon. Azután finoman hajtsuk hátra a fejünket és a nyakunkat, amennyire csak tudjuk, úgy, hogy gerincünk alkosson boltívet. Eközben kapaszkodjunk a combunkba támaszért. Térjünk vissza a kiinduló helyzetbe és kezdjük a rítust elölről.
Akárcsak a második rítusnál, itt is ügyelni kell a szabályos légzésre. Hátrahajlásnál lélegezzünk be, a kiegyenesedésnél pedig ki. Szívjunk annyi levegőt a tüdőnkbe, amennyit csak tudunk. Hogy figyelmünket ne vonja el semmi, összpontosíthatunk csukott szemmel.


A negyedik rítus:


öt tibeti jógagyakorlat

A negyedik rítus első látásra nehéznek tűnik, de egy hét után már könnyedén el lehet végezni.
Üljünk le kinyújtott lábakkal a földre, lábfejeink kb harminc cm távolságban legyenek egymástól. A derekunk maradjon egyenes, és helyezzük két tenyerünket a csípőnk mellé a földre. Ezután hajtsuk a fejünket előre, amíg állunk nem érintkezik a mellkasunkkal. Most pedig engedjük, hogy a fejünk olyan mélyre visszaereszkedjen, amennyire csak lehet, és ezzel egy időben tenyerünkre támaszkodva emeljük el a törzsünket a földtől, úgy, hogy a térdünk behajlik, de a karunk nyújtva marad. Törzsünk alkosson egyenes vonalat felső lábszárunkkal, a talajjal párhuzamosan. Karunk és alsó lábszárunk viszont legyen függőleges a talajra. Ha ezt a helyzetet felvettük, feszítsük meg összes izmainkat. Végül lazítsuk el izmainkat és térjünk vissza a kiinduló ülőhelyzetbe. Kicsit pihenjünk, mielőtt megismételjük a gyakorlatot.
Ezúttal is nagyon fontos a helyes légzés. Amikor felemeljük testünket, mélyen lélegezzünk be. Tartsuk benn a levegőt amíg izmainkat feszítjük, a talajra való visszaereszkedés közben pedig teljesen engedjük ki a levegőt. Az ismétlések közti pihenő alatt is tartsuk magunkat ehhez a légzési ritmushoz.

Az ötödik rítus:


öt tibeti jógagyakorlat

Az ötödik rítus kiindulóhelyzetéhez egy kinyújtott karú, fekvőtámasz szerű pozíciót kell felvennünk. Ehhez ereszkedjünk a talajra úgy, hogy csak a lábujjunk és tenyerünk támaszkodjon a földre, és így tartsuk meg magunkat a levegőben. A két tenyér és a két lábfej egymástól való távolsága egyaránt hatvan cm körüli legyen. Karjaink és lábaink legyenek kinyújtva. Ebben a pozícióban karunk merőleges a talajra, a gerinc homorúan meghajlik, és a test a vállak és a lábfej között szinte lóg a levegőben.
Ezután finoman hajtsuk a fejünket hátra, majd emeljük meg törzsünket úgy, hogy csípőnk elinduljon felfelé, amíg testünk egy fordított V alakját veszi fel. Ugyanakkor fejünket hajtsuk előre, állunk pedig érintkezzen a mellkasunkkal. Majd térjünk vissza a kiindulóhelyzetbe, és kezdjük elölről a gyakorlatot.
Ez a rítus egyike a legkönnyebbeknek. Ha gyakorlottságra teszünk szert benne, a visszaereszkedést próbáljuk meg úgy csinálni, hogy testünket a fordított V helyzetből hagyjuk majdnem a földig süllyedni. Izmainkat egy pillanatra feszítsük meg a fordított V pozícióban, majd a leeresztett pozícióban is.
Az ismert légzési metódust kell itt is alkalmazni. Mélyen lélegezzünk be, miközben testünket felemeljük, és engedjük ki a levegőt, amint testünket leeresztjük.

A gyakorlatok jótékony hatással vannak a merev ízületekre és erősítik az izmokat. De nem ez az elsődleges céljuk, hanem az, hogy az energiaközpontok forgási sebességét normalizálják, vagyis egy egészséges, huszonöt év körüli személyben meglévő természetes állapotot hozzanak létre. Az ilyen emberben az összes energiaforgó egyforma sebességgel mozog.
Kezdetnek elég, ha az első héten mindegyiket háromszor végezzük naponta. Azután hetenként növelhetjük ezt a mennyiséget napi két ismétléssel egészen addig, amíg minden egyes rítust el nem végzünk huszonegyszer naponta. A második héten napi öt rítus, a harmadik héten hét, a negyedik héten kilenc, és így tovább. Tíz hét elteltével eljutunk oda, hogy mindegyik gyakorlatot huszonegyszer csináljuk naponta.
Ha valakinek nehézségei támadnak ennek a mennyiségnek a kapcsán az első rítus végzése közben, az nyugodtan csökkentse le forgásai számát annyira, amennyitől még nem szédül. Előbb-utóbb úgyis képes lesz huszonegy egymás utáni pörgésre.
Elég rítusonként a huszonegy ismétlés reggel vagy este.

A légzési ritmus fontossága


Nemcsak az egyes gyakorlatok ismétlései közti rövid szünetben kell magunkat az egyenletes légzéshez tartani, hanem akkor is, amikor az egyik rítusról kis pihenés után áttérünk a következőre. Ilyenkor álljunk egyenesen és karunkat tegyük a csípőnkre. Mélyen és egyenletesen lélegezzünk.
A rítusok után javasolt egy langyos, de nem hideg fürdő.
Hetenként egy napnál többet sose hagyjunk ki!
Az öt rítus együttesen nem tart tovább húsz percnél.

Népszerű bejegyzések

Herkimer gyémánt

A Herkimer gyémánt tiszta, ragyogó megjelenésű, színtelen kvarc, amely rövid, két csúcsban végződő alakzatát a természettől nyeri, és így lelhető fel a Föld több pontján, New Yorktól Tibetig. Nevét a New York melletti lelőhelyről kapta. Kristályos szilícium-dioxid, amelyben helyenként szivárványszínű zárványok, levegő, ritkán víz, esetleg apró szénszemcsék találhatók. Érdekes kivételek a füstkvarchoz hasonlító darabok, amelyek egészen más metafizikai tulajdonságokat hordoznak.

Számmisztikai megfelelője a 3-as, Raziel angyal energiájához kapcsolódik, de minden jellegű felsőbb kapcsolatteremtéshez, gyógyításhoz, angyalkommunikációhoz alkalmas.

Kiemelkedően magas rezgésű kristály, amely rövid, kétvégű formájánál fogva két irányú energiaáramlást tesz lehetővé és nem csak átvezeti, hanem tárolja és visszaközvetíti az információt. A tisztánlátás és a telepatikus képességek fokozása miatt népszerű, a tudatos álmodók és pszichikai képességekkel kísérletezők kedvenc köve.

Felerősít minden r…

Citrin, az aranykvarc

A citrin az ametiszt mellett az egyik legszebb megjelenésű kvarckristály. Ragyogóan szép, különösen a tiszta sárga, aranykvarc árnyalatok.

Numerológiailag a 6-os szám fejezi ki, rezgése Jophiel arkangyal és Kuthumi energiájához kapcsolódik.

Az emelkedett szellemiség, függetlenség, eredetiség, kreativitás és erő köve. Új utakra terel. Művészi beállítottságú emberek joggal vonzódnak hozzá. Fokozza az intuíciót, fogékonnyá tesz a teljesség, az egyetemes látásmód megtapasztalására. Az ametiszthez hasonlóan diszharmónia esetén ideges tüneteket okozhat, de ez kizárt, ha szimpátiából választjuk. Ebben az esetben kiegyensúlyoz, megnyugtat, az erő és magabiztosság érzésével tölt el.

Manapság a siker, bőség és szerencse köveként ismert, ennél azonban sokkal többet tud. Védelemre inkább a régebbi időkben használták és főleg a férfiak körében volt népszerű.

Eredeti megjelenésében a kristály gyakran barnás árnyalatú, magas hőfokon változik aranyszínű, kimondottan feltűnő, ragyogó drágakővé. Az…

Pirit, az energiapajzs

A pirit átlátszatlan, tömör vas-szulfid, amely általában arany és világos rézszínben található meg. Ez a tulajdonsága első látásra könnyen megtéveszti az embereket, ezért kapta a bolondok aranya gúnynevet. Az ásvány természetes formájában igazán szép, különösen a kocka alakzatokban képződött darabok.

Száma a négyes, az angyalok közül Uriel energiájához kapcsolható.

Népszerű szerencsekő, az erős akarat, siker, inspiráció, gazdagság és jólét kifejezője, de ennél sokkal többet tud. Magas rezgésű földelő ásvány, használata energikussá és magabiztossá tesz. Védelmező tulajdonsággal bír, tisztít és kiegyensúlyoz. Az auramező határait védi és megtartja, igyekszik regenerálni a sérült energiamezőt és megtartani az energiát. Ez a tulajdonsága hatásos védelmezővé teszi, árnyékol és pajzsként viselkedik, eltaszítva a viselőjével nem harmonizáló energiákat. Ehhez elég egy marokkövet a test közelében, például zsebben tartani.

Gömb vagy tojás alakúra csiszolva a térharmonizálásban használják, de…

Az átutazó ébredése

Az átutazó ébredése fejezi ki a jelenleg uralkodó életérzést. Személyes pillanat, sok millió ember személyes pillanata, abszolút szinkronicitásban összehangolva.

Az átmenet energiája úgy tombol mindenütt, mintha fejre állt volna a világ. A lehetőségek teljes skálája játszik, az őrült ellenállástól az átutazó szemlélődő nyugalmáig. Most mindenkinek csak saját magával van dolga.

Az ember személyes világa valóban a feje tetejére állni látszik. Ami eddig bevált, váratlanul csődöt mond, és minden új, amit készek vagyunk megismerni, működik. Miközben az egység vonzása örvénylik, a dualitás harsányan viccelődik velünk. Mindehhez a fegyorsult teremtés, meglepetésekkel teli, szokatlanul gyors manifesztációk játszanak.

Itt már tényleg csak a szemlélő nyugalma segít. Elfogadni, megengedni, mosolyogni, mert éppen születik valami új és gyönyörű.